تقارنهای کروی هامیلتونی دیراک در مدل لایه ای هسته ای

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی شاهرود - پژوهشکده فیزیک
  • نویسنده مجید حمزوی
  • استاد راهنما علی اکبر رجبی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

کشف تقارنهای نسبیتی هامیلتونی دیراک به محاسبه جرم مزونها با استفاده از معادله دیراک با پتانسیلهای خارجی برای توصیف دینامیک میان یک کوارک و آنتی کوارک باز می گردد که توسط tassie و smith (1971) معرفی شده اند. نویسندگان در این مقاله ذکر کرده اند که اگر پتانسیلهای خارجی به یک اسکالر لورنتس و جزء زمانی یک بردار لورنتس محدود شود و اگر این دو پتانسیل تا یک ثابت مساوی باشند، نتایج جرمها مستقل از سمتگیری اسپینی هستند. چهار سال بعد bell و ruegg مولدهای اسپین نسبیتی را برای این تقارن استنتاج کردند. آنها شکل کلی تری از هامیلتونی دیراک را در نظر گرفته بودند و نشان دادند که اگر پتانسیلهای برداری لورنتس با هر چها جزء غیر صفر، به یک روش ویژه با پتانسیل اسکالر مرتبط شوند، یک تقارن شبه-اسپینی نیز وجود خواهد داشت. اخیرا، تقارن اسپینی معادله دیراک بطور موفقیت آمیزی برای مزونهایی که در آنها کوارک (آنتی کوارک) سبک و آنتی کوارک (کوارک) سنگین باشند، بکار بسته شده است. تقارن اسپینی به آسانی و بطور تجربی قابل مشاهده اند؛ زیرا طیف جرم (یا انرژی) مستقل از سمت گیری اسپین با درجات آزادی فضایی خواهد بود. برای مثال حالت ، و در خلاف جهت هم هستند ( )، با حالت ( ) تبهگن است. همچنین اسپین در راستای حالت جفت خلاف راستا ندارد، زیرا جفت شدگی اسپین با اندازه حرکت زاویه ای مداری صفر فقط می تواند اندازه حرکت زاویه ای تولید کند. از طرف دیگر تقارنهای دیگر هامیلتونی دیراک که توسط bell و ruegg کشف شده اند، شفاف نیستند. برای مثال، هامیلتونی دیراک با یک پتانسیل اسکالر لورنتس و یک پتانسیل برداری لورنتس (فقط با یک جزء زمانی) مساوی در اندازه ولی مخالف در علامت، یک تقارن شبه اسپینی تولید خواهد کرد. در این مورد حالت و دیگر تبهگن نخواهند بود. در حقیقت جفت تبهگن نخواهد داشت و حالت با تبهگن خواهد بود. حالت با یک حالت تبهگن خواهد بود و بهمین ترتیب. بعبارت دیگر حالتهای تبهگن در اندازه حرکت زاویه ای به اندازه 2 واحد اختلاف دارند. بهمین علت مبدا یک شبه تبهگنی میان حالتها با این اعداد کوانتومی مشاهده شده در هسته، سالها مخفی ماندند. بنابراین، با توجه به اهمیت فراوان تقارنهای نسبیتی در فیزیک هسته ای، در اینجا قصد داریم علاوه بر یک مطاله مروری بر روی این تقارنها، آنها را در هسته ها بررسی می کنیم. همچنین با در نظر گرفتن پتانسیلهای مختلف و رایج در فیزیک هسته ای نظیرmie،woods-saxon، eckart، harmonic oscillator و ...، پس از حل تحلیلی معادله دیراک در حالتهای تقارنی ذکر شده، حالتهای تبهگن را مشاهده کرده و با تجربه مقایسه می کنیم و نیز با یک پتانسیل تانسوری تبهگنی موجود در این ترازها را از بین می بریم. شایان ذکر است که در حل تحلیلی معادله دیراک می توان از روشهای مختلفی استفاده نمود که از روشهای متداول، روشهایی هستند که در کتب مراجع ذکر شده اند. همچنین روشهایی مانند susy، nikiforov-uvarov، asymptotic iteration method، pct، ansatz، ... وجود دارند. در اینجا قصد داریم از روش قدرتمند و مفید nikiforov-uvarov برای حل معادلات درجه دوم استفاده کنیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تقارنهای دینامیکی در ساختارهای هسته ای

در این پایان نامه به مطالعه ی برخی مفاهیم فیزیکی وتقارن های دینامیکی در ساختارهای هسته ای می پردازیم،سپس معادله ی نسبیتی دیراک را که دارای تقارن های دینامیکی اسپین و شبه اسپین است بابرخی پتانسیل های فیزیکی حل می کنیم. روش جدید nu که روشی جدید برای حل معادلات فوق هندسی درجه دو است را بررسی کرده و با استفاده از این روش و حل معادله ی دیراک به محاسبه ی توابع موج وطیف انرژی می پردازیم.

15 صفحه اول

مهندسی هسته ای چیست و مهندس هسته ای کیست ؟

در این مقاله مهندسی هسته ای بعنوان یک رشته مهندسی معرفی شده و وظایف مهندس هسته ای که طرح ، ساختمانها و استفاده از انواع راکتورهای هسته ای می باشد مشخص گردیده است . آینده نگری مهندسی هسته ای در ایران نیز مورد بحث قرار گرفته است .

متن کامل

مطالعه ترازهای انرژی هسته های کروی سبک ماژیک توسط مدل لایه ای

مطالعه ترازهای انرژی مربوط به هسته های مختلف از موضوعهای جالب در فیزیک هسته ای به شمار می آید. بنابراین لازم است که مسیری شناخته شده را پیمود. لذا، در ابتدا انتگرال مسیر فاینمن را به عنوان یکی از روشهای مناسب آزموده شده ، مورد بررسی قرار داده و از توانایی آن در تشریح سیستمهای مقید استفاده نموده تا ابزاری را بدست آوریم که اجازه دهد که بجای استفاده از پتانسیل ، از قید مورد نظر بهره ببریم. در ادام...

15 صفحه اول

سلاحهای هسته ای ، تریاژ مصدومین هسته ای و رویکرد درمانی

  سابقه و هدف : در جنگهای نوین استفاده از سلاحهای هسته ای انفجاری همچون بمب های اتمی به جهت ایجاد ترس و وحشت فراوان در جامعه و حجم بالای ضایعات و صدمات از اهمیت ویژه ای برخودار بوده و این اهمیت با افزایش آگاهی جامعه از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی از عواقب انفجار بمب های اتمی در ژاپن در سال 1945 و همچنین آزمایشات اتمی – هسته ای مضاعف شده است .   مواد و روشها : تحقیق به روش مروری با جستجوی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی شاهرود - پژوهشکده فیزیک

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023